Geschiedenis

Smash It! kwam tot stand op een weekendje Ardennen in 2013. Zoals iedere jaar gaan we met een grote groep vrienden naar de Ardennen. Een weekend dat bestaat uit fietsen, kajakken, wandelen, maar ook quizzen. Dat jaar wilden we iets speciaals doen. We bouwden een heus quizsysteem waarbij filmpjes op het scherm geprojecteerd werden en een interface voor de quizmaster waarmee we punten konden geven. Als kers op de taart hackten we 4 speelgoed afdrukknoppen. Via een Raspberry Pi (lekker geeky) werden die aan de software gekoppeld. Het concept was eenvoudig: er wordt een vraag gesteld met bijhorend filmpje, er wordt afgedrukt en de eerste mag antwoorden, heeft die het fout, dan kan er opnieuw afgedrukt worden, …

Onze allereerste quiz, toen nog met 2 laptops, een Raspberry Pi en veel kabels.

Elk jaar opnieuw werd er het quizsysteem uitgebreid en uitgebreid. Er kwamen rondes bij uit bekende quizshows zoals De Slimste Mens, Familieraad, Rasters, De Mol, Kalmte kan u redden, Homo Universalis, … noem maar op. We creëerden onze eigen rondes zoals de de zoomronde waar een ingezoomde foto werd getoond en er telkens uitgezoomd moest worden .Er was een ronde waar me mekaars babyfoto moesten raden. Zag je jezelf, dan moest je de andere om te tuin leiden om zelf meer punten te scoren. Eindigen doen we altijd met een finale waarbij de eerste incarnatie van ons quizsysteem een laat-je-tijd-zakken concept had zoals in de Slimste Mens.

Onze eerste, toen nog bedrade, knoppen

Ons quizsysteem kreeg meerdere speelopties, zo kon je in teams spelen, individueel maar ook een combinatie. Dit laatste is wat het zo sterk maakt. Elke ronde zit je in een ander team. Na iedere rond worden de punten van het team onder de teamleden verdeelt en beslist te computer waar je naartoe gaat. Het algoritme doet z’n best zodat je telkens bij nieuwe mensen zit. Zo leer je mekaar nog beter kennen, ideaal voor teambuildings. Ook de afdrukknoppen kregen een upgraden en veranderen van een dradenkluwen naar Bluetoothknoppen. Zo werd er alsmaar gemakkelijker om op te zetten en uit te lenen aan vrienden. Dat deden we ook. Mensen begonnen het uit te lezen voor familieweekends, feestjes, teambuildings, …

Onze tweede quiz in 2014

In 2014 wilden we nog een stapje verder gaan. Het afdrukken om als eerste te antwoorden op een vraag was leuk. Maar wat als we diezelfde knoppen zouden gebruiken om spelletjes te spelen… We ontwikkelden een eerste spelletje waarbij je een balletje moet proberen te vangen door op het juiste moment af te drukken.

Ons allereerste spelletje

Dit idee bracht ons op het idee om er een Kickstarter van te maken. Want uiteindelijk waren het nog altijd aangepaste speelgoedknoppen en beschikten we niet over onze eigen hardware. Ons spel zou “Smash It!” gaan heten. We zetten een bedrijf op en bouwden onze eigen hardware. Met veel naïviteit begonnen we aan ons avontuur. Maar dat bleek veel moeilijker dan gedacht. We pingpongden constant tussen het om spelletjes uit te bouwen en het originele quizsysteem. Het was een moeilijke balans. Uiteindelijke startten we onze Kickstarter met het idee dat spelletjes onderdeel van de quiz zouden zijn en dat de quiz eigenlijk eerder een huiskamerspel zou worden in plaats van een groepsspel. We verloren focus waardoor potentieel geïnteresseerden in de war raakten en onze Kickstarter een flop werd. Na 2 jaar werken aan ons ‘babytje’ hielden we het voor bekeken en stopte het team.

Onze eigen hardware

Smash It! leeft nu verder zoals het voor onze Kickstarter bestond: we lenen het uit aan vrienden en familie en verhuren het aan al wie geïnteresseerd is.

Eén van onze uitbreidingen: een bordspel, met de spelers als pionnen.

De ontwikkeling van ons quizsysteem gaat gezapig vooruit. Elk jaar komen er nieuwe spelvarianten bij. Zo pakten we in 2020 uit met een virtuele variant die via Zoom kon gespeeld worden.

Onze eerste virtuele quiz via Zoom, in mei 2020

Wil je ook een quiz organiseren voor vrienden, familie of je collega’s? Aarzel niet om ons te contacteren. Meer info vind je hier.